Wednesday, January 23, 2008

Osvrt na komediju

U filmu Smešna strana istorije 1 (History of the World 1)se, kroz jezik komedije, upoznaje istorija kroz neobičnu prizmu, kroz parodiju. Nije li davno rečeno da istoriju stvaraju pobednici? Ako u to doslovno verujemo, nije li svaka istorija smešna? Ne znam, ali Smešna strana istorije Mela Bruksa je vrlo zanosan i često obožavan film.

Ovaj film napisao je, režirao i producirao Mel Bruks (Mel Brooks), američki komičar rusko-jevrejskog porekla. Film se sastoji iz četiri veća i dva manja dela ─ i to: Kameno doba (The Stone Age), Stari zavet (The Old Testament), Rimsko carstvo (The Roman Empire), Španska inkvizicija (The Spanish Inquisition), Francuska revolucija (The French Revolution) i dela koji je ne sadrži eksplicitno istaknut naziv a za temu ima „poslednju večeru“ u Judeji.

Mel Bruks nije odustao od poznate prakse da glumi glavne uloge ni u ovom filmu. Ovog puta glumio je pet uloga: Mojsija, Komikusa ─ stand-up filosofa, Tomasa de Torkamatu (Tomás de Torquemada), kralja Luja XVI i kraljevog dvojnika Žaka pissboy-a. Veliku glumačku ekipu čine: Sid Sejzar (Sid Caesar), Šeki Grini (Shecky Greene), Gregori Hajns (Gregory Hines) i glumice i glumci koji neizostavno nastupaju uz Mela Bruksa ─ Dom Deluis (Dom DeLuise), Madelajn Kan (Madeline Kahn), Harvi Korman (Harvey Korman), Kloris Liejčman (Cloris Leachman), Andreas Vutsinas (Andrėas Voutsinas) i uticajni engleski pisac i glumac Spajk Miligan (Spike Miligan). Film poseduje i tzv. kameo pojavljivanja; takve nastupe imali su: čuvena glumica Bea Artur (Beatrice Arthur), osnivač Playboy magazina Hju Hefner (Hugh Hefner), glumac Džon Hart (John Hurt), zatim reditelj, glumac i producent Beri Levinson (Bary Levinson), stand-up komičar Džeki Mejson (Jackie Mason), reditelj Pol Mazurski (Paul Mazursky), komičar i violinista Henri Jangmen (Henry Youngman), kao i mnogi drugi. Orson Vels (Orson Welles) bio je narator u filmu, ali se nije pojavljivao ni u jednoj sceni. Stiče se utisak da su svi hteli da učestvuju u ovom filmu nastalom 1981. godine.

Možemo naići na veliki broj anahronizama, međutim, njihovo mesto i jeste u ovom filmu, svojim prisustvom oni omogućavaju humor, sve vreme praveći paralelu između savremenog sveta i epohe koja se predstavlja. Na primer crnac koji sluša fanki (funky) muziku na kasetofonu sa zvučnika pribijenih uz uvo usred antičkog Rima je anahronizam, ali i dobar štos.

Na kraju filma zaokružuje se koncept i gubi odeljenost među delovima filma. Naime, sve do završne scene u kojoj dvojnik kralja Luja XVI, ranije pomenuti pissboy, stoji kraj giljotine i čeka sopstveno pogubljenje, koje se ne dešava zbog pojavljivanja konja Mirakl (čudo na eng. jeziku), konja koji je imao zapaženo mesto ranije u filmu, svaka parcija filma može se posmatrati kao zasebna celina. Mirakl povezuje priču o rimskom carstvu i priču o francuskoj revoluciji jer se pojavljuje u obe, i shodno tome postoji dva milenijuma. Šta više, situacija se ne menja ni sa glumcima i glumicom koji se nalaze u prikolici, iza konja, kao i sa pissboy-em koga oni prepoznaju i spašavaju. Međutim, ovaj film nije put kroz realnu istoriju, on je put kroz njenu parodiju. Upravo sam zbog toga rekao da je anahronizmima mesto u ovom filmu.

Igra rečima je briljantna u Smešnoj strani istorije 1, recimo, engleski „flertuje“ sa latinskim u Rimskom carstvu: glavni junak stand-up filosof zove se Komikus, a njegov menadžer Sviftus (Ron Carvey); u Cezarovoj palati (slikana je zgrada Cezarove palate, kazina u Las Vegasu) kada je Markus Vindiktus (inače glumac Shecky Greene), dok se imperator (Dom DeLuise) kupao, upitao šta sluga treba da učini da bi mu se podarila, nimfa odgovara: „servant waits till master bathes“ (sluga čeka dok se gospodar kupa, ali samo izgovoreno zvuči ─ sluga čeka dok masturbira). Takođe u Rimskom carstvu, kada Komikus i Josifus pokušavaju da se kamufliraju, odnosno utope među rimske senatore, oni to jednostovno čine tako što glasno i učestalo izgovaraju: „Sranje, sranje, sranje...“. U Španskoj inkviziciji prilikom predstavljanja inkvizitora Torkamate, narečenog sveštenici najavljuju kao osobu koju ne možete da odvratite ni od čega ─ „can’t talk him out of anything“ ─ što brzo izgovoreno zvuči slično prezimenu inkvizitora.

Treba istaći da je za istorijske teme kojima će se baviti u filmu Bruks izabrao opšte poznate istorijske periode kako bi pridobio što veću prisutnost gledateljki i gledaoca u bioskopima. Zvuči nestvarno, ali buđžet Smešne strane istorije iznosi svega 11 miliona američkih dolara. Za to je u velikoj meri zaslužan Albert Vitlok (Albert Whitlock) koji je pravio pozadine tzv. mejt (matte) slike, te je kamera umesto pravog zamka inkvizicije, rimskog carstva ili natpisa The end koristila mejt slike. Vitlok se zapravo pojavljuje u filmu ─ on je prodavac polovnih trijumfalnih kola u Rimu. Ima još par zanimljivosti koje bih ovom prilikom izneo: prva postavka glumaca nije bila ista kao konačna, naime, umesto Gregori Hajnsa trebalo je da ulogu Josifusa glumi Ričard Prajor (Richard Pryor) koji je zamenjen zbog problema sa narkoticima; scena sa plivačicama u Španskoj inkviziciji snimana je obrnuto tako da prskalice ne padaju sa štapića već idu i kontra smeru; Bruks je snimio pesmu sa nazivom „Dobro je biti kralj“ (koju više puta izgovara u poslednjem delu filma, Francuskoj revoluciji, direktno u kameru), došla je do 67. pozicije na Billboard-ovoj hot dance muzičkoj listi.

Na samom kraju filma dolazi najava drugog dela koja služi kao udica, ali koji nikad nije ugledao svetlost dana. Tu, ovog puta Bruks (a ne Vels) u ulozi naratora najavljuje: Hitlera na ledu (Hitler on Ice), Vikinšku sahranu (Viking Funeral) i Jevreje u svemiru (Jews in Space).

Dosta truda uloženo je u muzički segment filma, drugim rečima muzika je odmerena, jednostavna (bez pežorativne konotacije) i pravovremena. Numeru pod nazivom Inkvizicija uradili su zajedničkim snagama Mel Bruks i Roni Grejem (Ronny Graham) i to: Bruks muziku, a Grejem tekst. Dok je numera pod nazivom Jevreji u svemiru u potpunosti Bruksova kreacija. Ostalu muziku u filmu stvorio je Džon Moris (John Morris).

Ukoliko niste pogledali ovaj film obavezno to uradite!